L'amic Daniel Sitjà Palomeras, afeccionat als esports d'hivern que té per costum de practicar a les pistes d'esquí de la Cerdanya, ha retratat casualment al polígon industrial de Puigcerdà un camió Ford Maria de la O equipat amb un motor dièsel de la casa Barreiros:
Molts d'aquests camions vingueren a Espanya en el període de la guerra civil (1936-1939). L'exèrcit revoltat n'adquirí força camions Ford gràcies al suport indissimulat que els principals industrials nord-americans prestaren al general Franco. El govern anglès i nord-americà, malgrat la neutralitat invocada, també eren ferms partidaris dels militars sublevats contra el govern republicà.
Donats de baixa del parc mòbil de l'exèrcit espanyol, aquests camions eren alienats en subhastes públiques; generalment es venien en lots. Incorporat a la vida civil, aquest camió fou carrossat amb un caixa de fusta apte per transports generals i motoritzat amb un motor dièsel que la casa Barreiros fabricava a Madrid. La combinació de colors de la cabina vermella i la caixa de fusta verd clar -i també de colors blau i gris- eren habituals en els anys 1960.
Retirats de la circulació molts d'aquests camions acabaven els seus dies en granges i finques agrícoles per l'ús intern de l'explotació. Segons que sembla, aquest camió desproveït de targetes de la Inspecció Tècnica de Vehicles i per l'estat que presenta la planxa de la cabina, ha estat una colla d'anys tancat en un garatge. I per motius que desconeixem, però fàcilment imaginables, l'han deixat aparcat al carrer.
Aquest camió, protagonista d'un dels episodis més tràgics de la dissortada història d'Espanya i de la seva desgraciada postguerra, mereix ser recuperat i restaurat. Poques unitats, pels motius exposats, han arribat fins els nostres dies. Fóra un pena que es perdés o es deixés perdre per la poca cura i diligència del seu propietari. Es tracta al capdavall d'una peça carregada d'història.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada