El senyor Jaume Camps nasqué a Sant Cugat del Vallès cap a l’any 1914. L’any 1936, quan esclatà la Guerra Civil, posseïa el permís de conduir de primera. Mobilitzat per l’exèrcit de la República Espanyola, conduí, en el transcurs de la guerra, un camió militar. Sempre més, fins que es jubilà, treballà en la conducció d’autocars. L'any 1947 treballava amb un autocar reconstruït amb peces de procedència diversa.
El 1951 li va canviar la carrosseria per una de nova. Aquesta mena de vehicles proliferaren en els anys 1940 i 1950 per tal de disposar d’un camió o d’un autocar quan, per les causes que fossin, no es podia comprar un vehicle de fabricació nacional.
La segona carrosseria de l'autocar que conduïa el senyor Camps fou construïda, sense cap dubte, per Carrosseries Vert de Torroella de Montgrí. A l'arxiu del senyor Vert hi ha unes fotografies del cèlebre fotògraf Josep Brangulí i Soler de dos cotxes de l'empresa Autocars ABC de Barcelona, per la qual també hi treballava el senyor Camps, amb dues carrosseries molt semblants, gairebé idèntiques quant al frontal:
L’any 1965 estrenà el senyor Camps un autocar nou Nazar Ocell Blau, versió de luxe, amb una capacitat d’unes trenta-cinc places, que estava exposat a la Fira de Mostres de Barcelona. El comprà al representant oficial de Barcelona. Muntava un motor Henschel força problemàtic.
El Nazar aparcat davant de l'entrada de les drassanes Gallart-Aresa d'Arenys de Mar (Maresme):
Un altre fotografia de l'autocar Nazar on s'aprecia els prodigiosos i imponents vidres davanters arrodonits que muntava. Els vidres posteriors eren idèntics:
Interior de l'autocar Nazar amb uns acabats luxosos:
El senyor Camps treballava com a agregat o treballador autònom per l’empresa de Barcelona Autocars Canals: feia el servei escolar per compte del senyor Canals. També, si calia, feia serveis discrecionals els dies festius pel senyor Canals. Foren uns anys que sovint es treballaven els set dies de la setmana.
Com era usual en la dècada de 1960 i 1970, per les tardes treballava pel senyor Joan Roig de Castellbisbal cobrint la línia regular de Barcelona a Castellbisbal. La parada a Barcelona era a la confluència de la Gran Via de les Corts Catalanes amb el carrer de Rocafort, davant per davant del restaurant Clara d’Ou. El senyor Camps vivia en un pis del carrer Rocafort, dues cantonades més amunt de la parada de la línia regular de Barcelona a Castellbisbal. La seva família conservava la casa familiar a Sant Cugat del Vallès.
A vegades, els dies laborables, feia la línia de Barcelona a Castellbisbal. Dormia a Castellbisbal i al matí, a primera hora, feia el primer viatge de la línia regular de Castellbisbal a Barcelona que sortia a les 6.10 h del matí. Arribat a Barcelona, feia el transport escolar convingut amb el senyor Canals.
Atès que el motor Henschel era poc fiable i les panes sovintejaven, al taller que l’empresa Autocars Joan Roig Farrés tenia a Castellbisbal, en Joan Roig Morral el substituí per un motor Pegaso Comet de cent vint-i-cinc cavalls de potència. Un motor més fiable i valent. El canvi de motors en autocars era una pràctica habitual aleshores. L’empresa del senyor Joan Roig Farrés li foren reemplaçats cinc motors originals que equipaven cinc autocars Barreiros Saeta 75 per motors Pegaso Comet.
El senyor Jaume Camps es jubilà cap a l’any 1978, amb seixanta-cinc anys d’edat. Agraïm al senyor Josep Roig Morral, de l’empresa Autos Castellbisbal SL, successora d’Autocars Joan Roig, la fotografia de l’autocar Nazar Ocell Blau del senyor Camps. I a la filla del Sr. Camps les altres fotografies dels autocars que tingué el seu pare. De mica en mica recuperem tots plegats un tros de la història del transport del nostre país.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada