El transport per carretera de la maquinària de la fàbrica de ciment de Xerallo també va registrar alguns accidents. A l'àlbum d'ENHER dedicat a aquesta fàbrica, actualment integrat dins del fons documental d'ENDESA, hi ha la seqüència fotogràfica de l'accident del Thornycroft al port d'Àger quan transportava una virolla de grans dimensions.
El transport d'aquesta maquinària per carretera en camions trigava força dies. Les poques carreteres que hi havia i el seu estat de manteniment, juntament amb els pocs vehicles disponibles determinava, per força, haver d'extremar la precaució d'aquests transports.
Haver de transportar una virolla d'aquestes dimensions en un remolc d'aquesta alçada no era pas la solució més adient. Tanmateix, aquest remolc, com ja hem vist en altres fotografies, servia absolutament per tot. Malauradament, no hi havia gaire per a escollir.
Un cop descarregat del tren, la virolla del forn de la fàbrica de Xerallo va ser carregada al remolc del Thornycroft. Calia superar el port d'Àger per a entrar al Pallars Jussà.
Un transport d'aquesta mena en un país on els vehicles eren comptats, despertava gran curiositat entre els veïns que gaudien dels darrers dies d'estiu, càlids i agradables:
Aleshores no hi havia la pressa d'avui dia. Es tractava d'arribar a destí. Reconstruir un país devastat era una obra a llarg termini.
Just al dia següent, al port d'Àger, el remolc del Thornycroft va bolcar amb la pèrdua de la virolla del forn, que va rodolar avall fins a raure en un petit marge:
La recuperació de virolla es va fer amb els pocs mitjans disponibles. Uns tirants enganxats a un camió Ford d'ENHER van arrossegar-la fins a la carretera on va ser carregada a una altre plataforma que s'usava per al transport dels molins de la fàbrica de Xerallo. Aquests camions Ford eren construïts per Motor Ibérica SA a la fàbrica de l'avinguda Icària de Barcelona.
La plataforma preparada per a transportar la virolla fins a Xerallo:
El dotze de setembre ja s'havia descarregat la virolla. Poc a poc es completava tota la maquinària per que la fàbrica de ciment fos una realitat que donaria feina i ocupació a la comarca durant dues dècades.
Amb aquesta crònica es clou els tres articles dedicats a la construcció de la fàbrica de ciment de Xerallo per part d'ENHER. Crec que aquestes fotografies reflecteixen l'esforç i el treball tenaç del personal d'ENHER per assolir aquest repte, sense el qual no s'hagués pogut materialitzar l'aventura hidroelèctrica a la Noguera Ribagorçana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada