El dissabte dia 15 de desembre de 2012 uns quants afeccionats al transport vàrem trobar-nos a Ripoll. Aquest encontre era la continuació d'una iniciativa anterior promoguda per en Miquel Segura, la primera trobada d'estudiosos de la història del transport a Catalunya, un món que quan més t'hi capbusses, més línies d'investigació obres. És absolutament inacabable.
L'atapeïment de compromisos d'aquests dies d'advent va minvar una mica la participació. Alguns bons amics no van poder ser-hi per la coincidència amb altres actes i activitats. A les 12 hores varem aplegar-nos a l'aparcament del restaurant Can Villaura, al trencant de la carretera C-17 amb la carretera que condueix a Les Lloses. El senyor Mir va posar a disposició dels assistents un petit autocar per facilitar el desplaçament dels assistents a les visites programades:
La primera visita va ser a l'empresa Casa Salvans, de Ripoll. El senyor Francesc Salvans, actualment jubilat, és un excel·lent mecànic que reparava els seus camions. Aquesta empresa, una de les més antigues de la comarca del Ripollès, distribueix begudes amb una flota de Nissan Atleon. També conserva dos camions de gran interès.
El primer és un Chevrolet de l'any 1936 que repartia cerveses Damm. Quan les altres empreses ja disposaven de camions Ebro per la distribució de begudes, Casa Salvans treballava amb una flota de vuit Chevrolets, els quals van desballestar llevat d'aquesta unitat feliçment preservada. Amb el temps, i com era costum aleshores, se li va muntar un motor dièsel Ebro:
El primer és un Chevrolet de l'any 1936 que repartia cerveses Damm. Quan les altres empreses ja disposaven de camions Ebro per la distribució de begudes, Casa Salvans treballava amb una flota de vuit Chevrolets, els quals van desballestar llevat d'aquesta unitat feliçment preservada. Amb el temps, i com era costum aleshores, se li va muntar un motor dièsel Ebro:
Casa Salvans ha rebut diverses ofertes per la compra d'aquest Chevrolet, l'estat de conservació del qual és excel·lent. Una d'aquestes ofertes ha estat de l'empresa cervesera Damm, de Barcelona, per engrossir el seu museu. Però els amos de can Salvans les han refusades atès que aquest vehicle, molt bell, forma part de la història d'aquesta empresa.
Casa Salvans també conserva un camió Hino japonès que va ser exposat a la trobada de camions clàssics organitzada a Sant Vicenç de Torelló l'any 2011 per iniciativa del senyor Xavier Castells. Aquest Hino funciona perfectament i és completament original. El seu interior ha estat meticulosament restaurat. Aquest camió varen comprar-lo a Talleres Auto Practico SA, concessionari oficial Hino a Barcelona, per transportar les caixes de begudes de la Coca Coca des del magatzem de Barcelona fins a Ripoll. El conduïa el senyor Francesc Salvans i es percep en l'estat de conservació, esplèndida en tots els aspectes:
El retrat d'aquest camionet de Casa Salvans penjada en una paret de l'oficina de l'empresa palesa l'antigor d'aquesta empresa de distribució de begudes ripollesa:
Després varem fer cap a l'empresa Fruites Capdevila que té un camió Leyland Comet, semblant al que havien tingut en la dècada del 1950 per la distribució de fruita i verdura, activitat que són majoristes. Aquest camió era d'un transportista de Castelló. Al País Valencià n'hi va haver un grapat d'aquests camions destinats principalment al transports de fruites:
Els senyors Xavier Florez i Manel Mir:
Fotografia dels assistents a aquesta trobada, llevat d'en Joan Càmara, que va incorporar-se una mica més tard. D'esquerra a dreta: Miquel i Miquel Àngel Patinyo (pare i fill), Xavier Florez, Manel Mir, Joan Brugués, Joan Pujol, Pere Liu i Josep Taberner davant del Leyland Comet:
En acabat, el senyor Mir tenia una sorpresa. La visita a la col·lecció d'autos i motocicletes del senyor Bartés. El primer vehicle, un DKW matriculat a Lleida uns pocs anys abans de la Guerra Civil amb carrosseria de fusta que està restaurant:
Amb el motor engegat, la nau va quedar en un instant plena de fum. En Pere Liu va gaudir de valent bo i recordant quan, d'aprenent en un taller de Banyoles, remenava aquests motors alemanys d'una gran simplicitat i eficàcia:
El senyor Bartés va mostrar-nos la seva col·lecció de motocicletes i el Fiat Balilla exposats en un garatge:
Una motocicleta Lube, de fabricació espanyola i matriculada a Girona:
El Fiat Balilla, un auto molt popular seixanta anys enrere:
Després de dinar al restaurant Canaules, admirable per la cuina casolana guisada amb productes de primera qualitat que ofereixen en el marc incomparable de la casa Alòs, una casa modernista al cor del casc antic de Ripoll, i restaurades les forces atuïdes per la fredor i humitat del dia, ens encaminarem amb pas valent cap al garatge de l'empresa Autocars Mir, al carrer Progrés, per gaudir de la flota de vehicles:
Autocars Mir és una de les empreses de transport de viatgers per carretera més antigues que operen avui dia a Catalunya. Aquestes dues fotografies de dos autocars de can Mir amb carrosseries de fusta n'és una mostra clara:
Aquest bloc vol agrair a l'empresa Casa Salvans, Fruites Capdevila, Autocars Mir i el senyor Bartés les atencions de tota mena rebudes en aquesta trobada celebrada a Ripoll. Esperem que aquestes activitats es consolidin atès que permet de coneixe'ns i amistançar-nos amb els qui compartim aquesta afició.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada