El senyor Joan Brugués conserva dos catàlegs que contenen tots els vehicles que produïa ENASA a finals dels any 1970 i l'any 1981 comercialitzats amb les dues marques amb què operava: Pegaso per als camions, autobusos i autocars grossos i Sava per als vehicles lleugers. L'objectiu de Sava, mai reeixit, fou competir amb Motor Ibérica SA.
El catàleg exposa la gamma de motors que produïa. A Barcelona, alguns taxistes i particulars canviaren els motors originals de benzina que muntaven els seus Seat 124 per motors Sava. Aquests motors eren poc fiables, molts lents i pesats. Aquesta solució també s'aplicà en el Seat 132 motoritzat amb el motor dièsel Mercedes Benz i el Seat 124 equipat amb el popular i fiable motor Perkins:
La gamma lleugera, integrada per furgonetes i camions petits, es basava en la Sava J4 -una evolució de la furgoneta anglesa Austin- i la Sava Cosmos, model aquest molt modern i funcional però que tingué poques vendes. La marca Sava, que tenia una mala imatge entre els transportistes i professionals, fou un llast per a competir amb els vehicles Ebro i Avia produïts per Motor Ibérica SA:
La gamma mitjana de camions era formada per el Pegaso Comet, el model de ENASA que estigué més anys en producció, i els Pegasos cabina quadrada abatible:
La gamma pesada era formada pels diferents models i configuracions que muntaven la cabina quadrada, i també les tractores:
ENASA, com també fou el cas de Seat, tenia la voluntat d'oferir un catàleg amplíssim que abastava des de la gamma lleugera fins a la pesada i també el major nombre de bastidors per autobusos i autocars. D'aquesta manera, la gamma d'autobusos i autocars començava amb els microbusos i acabava amb els models articulats. En quant als autocars, tots els carrossers treballaven amb bastidors Pegaso:
El catàleg concloïa amb els vehicles especials per l'exèrcit, cossos de bombers i vehicles per obres públiques:
La gamma de ENASA de l'any 1981, encara amb les dues marques Pegaso i Sava, presentava respecte del catàleg anterior les següents novetats: la desaparició de la cabina del Pegaso Comet substituïda pel model 1121 (la cabina Comet es mantingué solament per al model 3041); la racionalització i simplificació de la gamma d'autobusos i autocars amb la desaparició dels models de menys demanda per reduir les pèrdues econòmiques; i més oferta de vehicles militars amb la incorporació de tanquetes i vehicles amfibis:
Tractora Pegaso amb llur semiremolc l'any 1981:
També us presentem la relació de motors i dels preus dels vehicles que produïa aleshores ENASA:
D'ençà de l'any 1972, que es presentà el Pegaso cabina quadrada, a l'any 1981, es produïren poques novetats a ENASA: algunes millores en els motors i el llançament de la cabina abatible. Foren els anys dels grans costos econòmics derivats de les indemnitzacions de reducció de personal i, per tant, poc capital hi hagué disponible per invertir en investigació i desenvolupament.
L'any 1983, amb la presentació de la nova gamma de camions T-1, desaparegué la marca Sava en favor de Pegaso. Les furgonetes i camions lleugers Sava foren comercialitzats sota la marca Pegaso. Els vehicles Sava desaparegueren definitivament amb el llançament de la gamma lleuguera Ekus de procedència alemanya.
En els propers articles continuarem l'exposició de més catàlegs dels vehicles produïts per ENASA.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada