En Joan Ayats i Casas nasqué a Lladó, un poble de l'Alt Empordà. Als disset anys, com s'estilava aleshores, marxà a Barcelona per fer l'aprenentatge de la construcció de carrosseries de fusta. Acabat l'aprenenatge s'establí a Navata, un poble també de l'Alt Empordà, on, a l'edat de vint-i-quatre anys contragué matrimoni amb la Teresa Vilà i Argelés, filla de Navata. A Navata, amb el suport de la seva esposa, en Joan Ayats construí els primers carruatges.
El matrimoni Ayats Vilà es traslladà a Arbúcies, un poble que aplegava una incipient indústria de construcció de carros, tartanes i carruatges. Els primers vehicles que construí foren els carros que transportaven el carbó vegetal produït a les carboneres del Montseny fins a l'estació de tren d'Hostalric amb destinació a Barcelona. Hi ha la constància que la primera carrosseria construïda per en Joan Ayats fou l'any 1905.
Un dels primers cotxes que carrossà en Joan Ayats l'any 1911 fou un Hispano Suiza:
Un altre cotxe, una mica més modern, en el benentès que aquest adjectiu sigui aplicable a aquest supòsit, també carrossat per en Joan Ayats:
Cotxe construït en els anys 1930 destinat a la línia de Girona a Figueres i Olot:
Una carrosseria metàl·lica construïda per ca l'Ayats. En aquells anys, llurs carrosseries eren imitades amb major o menor encert per gairebé tots els carrossers catalans. Era el Pinifarina català:
Un altre de les carrosseries que Ayats construí a principis dels anys 1950 fou aquest Man de xassís llarg de l'empresa Autos Sala de Figueres:
Una carrosseria de gran bellesa construïda cap a l'any 1970 per compte de l'Autos Güell de Camprodon:
Autocar Scania de tres eixos amb una carrosseria Olimpo de dos pisos, construïda per l'empresa Sarfa de Palafrugell i lliurat el juliol de l'any 1992, poques setmanes abans de la inauguració dels Jocs Olímpics de Barcelona:
Fitxa d'aquest cotxe:
Un dels carrossers que hi hagué a Arbúcies en la dècada de 1930 fou en Jaume Gelada, l'empresa del qual girava amb el nom comercial de Taller de Carrosseries Jaume Gelada. S'especialitzà en els anys 1930 en la construcció de carrosseries modernes tipus pullman, d'acabats elegants i luxosos que incloïa la pintura nitro-cel·lulosa. Un cotxe construït en Jaume Gelada per la línia de Banyoles a Girona:
L'any 1940, amb el país devastat, en Jaume Gelada s'associà i feu companyia amb els carrossers Ramon Beulas Coll i Narcís Pujol. Fou constituïda aleshores Carrosseries Jaume Gelada SL, la meitat del capital social de la qual posseïa el senyor Ramon Beulas. L'any 1954, arran de la mort del senyor Gelada, el senyor Beulas adquirí la totalitat del capital social. Carrosseries Beulas, que a finals dels anys 1950 produí les primeres carrosseries metàl·liques i és ara per ara un dels carrossers europeus més acreditats, està comandada per la tercera generació de la família Beulas.
Un autocar Scania de tres eixos amb la carrosseria Jewel de dos pisos construïda per encàrrec de Sarfa l'any 1993:
En la primera meitat del segle XX, a cada poble principal hi havia un o dos carrossers locals que feien de tot. A Figueres hi havia dos carrossers, en Torrent, les carrosseries del qual ja hem exposat en aquest espai, i Carrosseries Oliva, el qual, talment reflecteixen aquestes fotografies, tingué certa envergadura en els anys 1940 i 1950.
La major part dels carrossers locals que havien proliferat en els anys 1940 i 1950, especialitzats en la reconstrucció i transformació de vehicles, s'orientaren devers la construcció de carrosseries de camions o bé tancaren la porta. En els anys 1960 no era pas rendible la construcció de carrosseries d'autocars.
Una altre carrosseria dels anys 1950, amb la seva elegància una mica postissa:
Imatges del taller que en Josep Vert i Planas tenia a Girona i que tenia per nom comercial Vertmetal. De mica en mica havia abandonat la construcció de carrosseries d'autocars per centrar-se en les carrosseries de camions i atendre tota mena de transformacions i carrosseries especials i personalitzades. El senyor Vert retratà la restauració de la planxa d'un cotxe d'època, un de les seves múltiples passions:
Continuarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada