dijous, 6 d’agost del 2015

Carros, tartanes i diligències de l'arxiu d'en Josep Vert i Planas (I).

En Josep Vert i Planas, carreter i carrosser de Torroella de Montgrí, aplegà, per redactar la història del transport a les comarques gironines, una important col·lecció fotogràfica de carros, tartanes, diligències, galeres, autobusos i autocars. Una part de l'arxiu fotogràfic, integrat per carrosseries d'autobusos i autocars, ja fou exposat en aquest espai. En els propers articles difondrem les fotografies que sobre carros, tartanes i galeres recollí el senyor Vert. 

L'interès que aquestes fotografies presenten és, en la nostra opinió, triple: recull d'una manera precisa l'estat de la xarxa de carreteres i vies de comunicació de la demarcació de Girona; reflecteix com eren els pobles i les ciutats en els primers anys del segle XX; i permet de fer-se una idea exacta dels mitjans de transport impulsats per la tracció animal aleshores disponibles, les fondes i parades de posta, i la roba que vestien els transportistes per combatre la fred de l'hivern i la calor inclement de l'estiu. 

La primera fotografia correspon al transport de carbó vegetal en sàrries: 

IMG_6197

Unes quantes fotografies dels vehicles que tenia la companyia La Ceretana, que feia la línia regular del transport de persones i mercaderies entre Ripoll i Puigcerdà a través de la collada de Toses. Un dels cotxes de La Ceretana en una parada de la Collada de Toses. Aquesta fotografia reflecteix el lamentable estat de la xarxa de carreteres del país. Les guerres civils que es succeïren en el segle XIX fou un gran impediment per desenvolupar una xarxa de vies fèrries i carreteres útil al trànsit de mercaderies que necessitava la indústria catalana centrada en els sectors tèxtil i metal·lúrgic: 

IMG_6205

Un altre cotxe de La Ceretana:

IMG_6207

Una diligència de La Ceretana que transportava viatgers i el servei de correus:

IMG_6209

Cotxe d'en Bonsoms Sunyer que feia la línia de Puigcerdà a Ripoll:

IMG_6211

Carruatges al centre de Sant Hilari Sacalm que anaven fins la Font Picant:

IMG_6213

Tres cotxes més que feien la línia a Sant Hilari Sacalm:

IMG_6215

IMG_6217

IMG_6219

Un carro al coll de Caubet, via natural de pas entre Olot i Ripoll, a l'hivern; aquesta foto reflecteix amb exactitud la duresa d'aquest ofici i els riscs que el seu exercici comportava:

IMG_6221

Carruatges creuant el riu Fluvià:

IMG_6223

Tartana d'en Duran, de Figueres, que feia la línia de Figueres fins a Besalú:

IMG_6225

Cotxe d'Olot, procedent de la col·lecció Vayreda:

IMG_6227

Una altre fotografia amb carros i una galera, a la comarca de La Garrotxa:

IMG_6230

Galera construïda per en Sarquella de Banyoles, carreter que més tard carrossà autocars i camions, de la companyia TEISA d'Olot retratada l'any 1921:

IMG_6232

Carruatge que feia el servei de correu de Ribes de Freser a Puigcerdà, aturat a La Molina:

IMG_6234

Dibuix d'una galera que construïa el carreter Sarquella de Banyoles:

IMG_6236

Un tramvia tirat per cavalls que feia el trajecte de la plaça de Catalunya a la vila de Gràcia, al capdamunt del passeig de Gràcia, l'avinguda més elegant i burgesa de Barcelona:

IMG_6237

Un altre tramvia de Barcelona tirat per cavalls:

IMG_6239

Continuarà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada