Les vacances d'estiu, que als països del sud d'Europa té lloc el mes d'agost, és un temps propici per fer activitats distintes; trencar la rutina i les activitats que amb monotonia fem la resta de l'any. I una d'aquestes activitats, dels afeccionats a l'automoció, consisteix en regirar les biblioteques familiars cercant llibres il·lustrats amb imatges de vehicles. Sovint aquests llibres, que són edicions antigues, en desconeixem de quin familiar era i per què fou comprat o regalat.
Les troballes d'aquesta classe de llibres, com també les postals antigues, deparen de vegades sorpreses ben agradables. És el cas del llibre que l'editorial Destino de Barcelona publicà l'any 1974 amb el títol de Vuit segles de carrers de Barcelona, escrit per en Josep Maria Espinàs i Massip, periodista i escriptor nascut a Barcelona l'any 1927; llicenciat en Dret, exercí uns pocs anys d'advocat, professió que abandonà aviat per consagrar-se al periodisme i les tasques editorials; és autor d'una obra considerable i ben acollida pels lectors. I les fotografies foren encarregades a en Francesc Català i Roca, que col·laborà assíduament amb Destino.
Portada del llibre, amb una imatge d'uns vailets en fila índia, amb les seves bates escolars, creuant un carrer empedrat:
Portada del llibre, amb una imatge d'uns vailets en fila índia, amb les seves bates escolars, creuant un carrer empedrat:
Imatge del barri antic de Barcelona, amb els seus carrers estrets on l'aparcament dels vehicles era una activitat complicada, una odissea. La recuperació i rehabilitació d'aquests barris ha passat per una reforma urbanística d'esponjament i dotació de zones verdes i la prohibició de circulació i aparcament de vehicles per afavorir-ne el trànsit de persones i les activitats comercials:
Els cotxes i furgonetes que hi havia als barris de la Barcelona vella, reclosa dins les antigues muralles; els Seat 600 amb llur baca, la DKW Auto Union i les primeres Mercedes Benz:
Estanc dels anys 1970, amb el seu tendal i la màquina expenedora de tabac penjada a la paret exterior de l'establiment:
La Via Laietana, atapeïda de taxis, vehicles privats, d'autobusos i autocars:
La plaça de Sant Jaume de Barcelona, amb un guàrdia urbà i els cotxes privats aparcats en aquell espai:
El carrer de Ferran, atapeït de comerços, entre els quals, la pastisseria Massana, i els vehicles aparcats a un cantó:
La plaça de la Catedral, amb el col·legi oficial d'arquitectes en primer terme, un autocar estranger i uns quants cotxes privats i taxis aparcats, una imatge avui dia impossible per haver-se convertit en un espai reservat de vianants:
El centre de la ciutat il·luminada en les festes de Nadal:
La plaça Reial, amb els seus porxos i palmeres que li donen un aire antillà:
Un motocarro de la casa Cremsa, retratat al barri antic de Barcelona:
Cremsa, acrònim de Construcciones Radio-Electro Mecánicas, S.A, fou un constructor català de motocicletes, motocarros i tricicles que estigué en actiu de l'any 1958 al 1964. Disposava d'una nau industrial al carrer Cristobal de Moura on estampaven peces metàl·liques per a empreses tèxtils, elèctriques i l'automoció. L'any 1956 llançà el seu primer tricicle equipat amb un motor Hispano Villiers. Els motocarros Cremsa comercialitzats en els anys 1964 i 1965 foren construïts per Trimosa, Triciclos Motocicletas, S.A., de Manresa, capital de la comarca del Bages. Les darreres unitats foren matriculades l'any 1965. Fou un de tants projectes d'automoció sorgits a les darreries dels anys 1950 i naufragat a principis dels anys 1960.
El passeig de Colom, amb un guàrdia urbà amb un salacot:
Edifici central de l'organisme de Correus, una baluerna aparatosa aixecada en el període de la dictadura de Miguel Primo de Rivera, amb front a la plaça d'Antonio López, encaixonada entre la Via Laietana i el passeig de Colom, amb dos motocarros Vespacar adscrits al servei:
L'any 1974, a la ciutat de Barcelona, encara hi havia uns pocs carros i cavalls en actiu:
Publicitat dels pantalons Rock, molt populars aquells anys, i una màquina expenedora de xiclets:
Les modes i els vehicles de Barcelona a les acaballes del franquisme:
La plaça Universitat, amb la circulació incessant de vehicles que transitaven per la Gran Via de les Corts Catalanes:
Imatge d'un carrer estret amb la roba penjada; al fons, una furgoneta Citroen de distribució de cafè:
Continuarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada