Del 14 al 18 de febrer de 2012 s’ha celebrat la Fira Internacional Agrícola de Saragossa (FIMA), un saló sobre adobs, productes fitosanitaris, bioenergia, forestació, motocultiu, regs, conreus, tractors i maquinària, components i accessoris. Aquesta Fira tenia 140.000 m2 d’exposició i hi ha participat mil tres-cents expositors de trenta-cinc països.
En un dels pavellons del recinte firal de FIMA s’hi ha exposat diversos vehicles clàssics, autos, camions, tractors i un autocar. En quant als vehicles exposats hi destacava l’autocar Nazar Ocell Blau matriculat l’any 1964 i que pertany a l’empresa BROSED, de Remolinos.
Aquest autocat Nazar ha pervingut fins al nostres dies per un fet casual ben curiós. Aquest autocar estava llogat pel servei del transport dels miners que treballaven a la mina de sal “La Real” de Remolinos. En aquesta mina va produir-se un despreniment que va barrar el pas al Nazar. Aquest autocar s’hi va estar una colla d’anys dins de la mina al costat d’un Seat 1500 d’un directiu de l’empresa.
Cap a l’any 2007, es van retirar les pedres que barraven el pas i l’autocar Nazar va ser recuperat pel seu propietari, el senyor Brosed, de Remolinos. El despreniment de pedres no va causar cap dany a la carrosseria de l’autocar i tampoc presenta gaire podrits per causa de la sal.
Aquest Nazar Ocell Blau, l’únic que hi ha constància que s’hagi conservat, és objecte d’exposicions com aquesta de la Fira Internacional Agrícola de Saragossa del 2012. En Joan Pujol, un bon amic i col·laborador del bloc, va visitar FIMA i va fotografiar alguns dels vehicles clàssics que s’hi exposaven, entre els quals, aquest Nazar de Can Brosed:
Aquest Nazar se li havia substituït el seu motor original Perkins Hispania pel d’un Pegaso Comet. El motor original era molt flac de potència. També la direcció, volant, tablier i els eixos són d’un Pegaso Comet.
El disseny d’aquesta carrosseria és absolutament original i reeixit. La part davantera i posterior de l’autocar del Nazar són simètriques, un dels trets definidors dels dissenys del senyor Vincenzo Angelino Gervasio. Visualment és agradable i simplifica el procés de producció i els costos de fabricació.
El napolità Angelino va ser un important dissenyador de carrosseries d’autobusos i autocars i cabines de camions. També va fer interessants aportacions en quant a la reconstrucció de cabines de camions i recarrossats d’autocars, un activitat molt important en el període comprès entre el 1940 i el 1960. Aquesta labor s’hauria de recollir i publicar malgrat que els temps actuals, de crisi i incertesa, no hi ajuden. Val a dir que aquest treball tampoc es va fer en els anys anteriors, de bonança econòmica.
Al pavelló de vehicles clàssics de FIMA també hi havia un camió Ebro B45, meticulosament restaurat que en Joan Pujol va fotografiar:
És un encert d’aplegar uns vehicles clàssics que complementin fires sectorials. Cal felicitat als responsables de FIMA per aquesta exposició paral·lela i animar-los que en les properes ocasions augmentin els vehicles exposats, particularment dels fabricats a Saragossa. Una ciutat que va acollir importants indústries carrosseres i fabricants de vehicles. Igualment, agraïm a en Joan Pujol que ens hagi lliurat aquestes fotografies d’un dels autocars més singulars que han pervingut.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada