El passat dissabte, un cop visitat el camionet Nazar d'en Xavier Castells vam fer via cap a Girona per l'autopista AP-7, molt atapeïda de vehicles que es desplaçaven al circuit de Catalunya per assistir als entrenaments del Gran Premi d'Espanya de Formula 1 i dels qui marxaven per gaudir del cap de setmana a les comarques gironines i a la Costa Brava. El temps agradable i els dies llargs conviden a sortir dels grans nuclis urbans per badar, disfressar-se de pagès o de mariner.
El dia era fresquet, extremament agradable i un mantell verd ho cobria tot, conseqüència natural de les pluges generoses d'aquesta primavera. Els pobles de l'Empordà presenten un estat magnífic, superb. Un dels molts atractius de les comarques del Baix i de l'Alt Empordà per als afeccionats als camions vells són els Nazars conservats.
A la benzinera de Celrà, que la gent gran del país anomena poste, vàrem trobar-nos amb en Pere Liu per marxar plegats cap a Foixà a visitar el Nazar que guarda el senyor Enric Casellas:
Aquest llum davanter del Nazar C del senyor Casellas és idèntic al que munta el Nazar B del senyor Castells. En aquells anys els proveïdors de vehicles es podien comptar amb els dits d'una mà. Detall de l'estrep que llueix el nom Nazar, una mostra de la continuïtat del detallisme d'acabats que sempre va fer gala aquesta empresa saragossana en tots els models comercialitzats.
Aquest Nazar va ser un dels últims vehicles matriculats a Girona. El senyor Casellas va carrossar-lo a Carrosseries Subiela, de Burjassot. Aquests excel·lents carrossers valencians de molta anomenada, avui dia instal·lats a Paterna, van construir-li una caixa de fusta amb alces pròpia del transport de fruita. El cost total del camió i la caixa, posat al carrer per treballar, va ser de dues-centes cinquanta mil pessetes, molts diners aquells anys.
L'Enric Casellas en guarda un record excel·lent d'aquest Nazar. Va pujar-hi la família amb aquest camionet. Treballava a la farinera de Celrà i carregava quatre tones sense defalliment. Els seus fills van aprendre a conduir amb el Nazar.
Un cop jubilat, el senyor Casellas va guardar-lo sota cobert. El darrer canvi d'oli del motor del Nazar va ser fet l'any 1993 per en Pere Liu. Aquesta data assenyala els anys que el Nazar és guardat sota cobert sense treballar. El senyor Casellas confiava el manteniment i reparacions del Nazar a en Pere Liu.
Un cop jubilat, el senyor Casellas va guardar-lo sota cobert. El darrer canvi d'oli del motor del Nazar va ser fet l'any 1993 per en Pere Liu. Aquesta data assenyala els anys que el Nazar és guardat sota cobert sense treballar. El senyor Casellas confiava el manteniment i reparacions del Nazar a en Pere Liu.
Acomiadats del senyor Casellas i la seva muller Montserrat vàrem arribar-nos a Matajudaica, un petit poble proper a Casavells, bastit damunt d'un petit turó. En aquest poble, dins del clos d'una masia, el senyor Joan Saló i Borrell hi té tres camions Nazars completament devastats per la seva exposició a les inclemències del temps. El senyor Saló, tractant de bestiar, va comprar els tres Nazars usats.
El primer Nazar, encerclat de vegetació, munta els eixos i diferencial d'un camió Avia. Com s'aprecia en la fotografia, està completament capolat:
En Pere Liu no recorda pas haver vist aquest camió Nazar. I en Joan Saló, el seu propietari, tampoc recorda pas a qui va comprar-lo. Sí té present que el seu anterior amo va reforçar-li la potència del motor per enfilar una costa.
El segon Nazar que el senyor Saló té dipositat dins del clos de casa seva correspon a una camioneta Nazar B, de roda senzilla, amb caixa de transport de bestiar que va comprat usada a un senyor de Figueres. Va llevar-li la cabina del xassís per a usar-la de llenyer. El sostre d'aquesta cabina té una tira de ferro completament rovellada, de sabor britànic, que segurament indicava el nom i cognoms de l'antic propietari del camió i llur activitat professional:
La caixa d'aquest camionet Nazar:
La matrícula d'aquest camionet Nazar comprat pel senyor Saló a un tractant de bestiar de l'Alt Empordà, GI-56162:
En Víctor Lacarta, que està duent a terme un gran treball sobre la relació de tots els vehicles Nazar -autocars i autobusos, camions i furgons i furgonetes- que han aparegut aquests darrers anys, aquesta dada li serà profitosa. Lamentem no poder-li oferir informació addicional.
El tercer Nazar que té el senyor Saló correspon a aquest camionet model B de 3.500 quilos, amb caixa de bestiar que havia estat d'en Puig de Salitja, un conegut tractant de bestiar que va plegar.
En Pere Liu, que feia el manteniment d'aquest camionet Nazar, va modificar-li la posició de la palanca del canvi de marxes a l'alçada del motor, en lloc de la part posterior muntada de fàbrica, per la comoditat del conductor. Recorda perfectament que en Puig va treballar de valent amb aquest Nazar transportant bestiar amunt i avall per fires i mercats. Duia a sobre molts de quilòmetres recorreguts. Va ser el darrer camió del senyor Saló en actiu. El Nazar parcialment cobert de vegetació:
Els senyors Saló i Liu fent-la petar; en primer terme, el camionet Nazar de 3.500 quilos i, al fons, al límit del clos, el xassís i la caixa del segon Nazar desproveït de la cabina:
Aquest camionet Nazar de 3.500 quilos va treballar fins l'any 1993, que és l'any de la darrera inspecció tècnica de vehicles. L'absència d'interès en la seva correcta conservació, tancant-lo sota cobert com s'esqueia, l'ha arruïnat completament.
Malauradament, després de tants anys a sol i serena aquests tres camions Nazar són absolutament irrecuperables. La vegetació, que té la tendència natural a l'ocupació del territori si les condicions li són favorables, està embolcallant lenta però inexorablement aquests tres camions Nazar. Llur única utilitat és proveir de peces d'altres Nazars que s'hagin de restaurar.
Després de dinar, per la tarda vàrem visitar el Nazar C que en Patau,
un constructor gironí, té tancat a Canet d'Adri. Munta un bolquet i va comprar-lo en Patau, a dinou anys
d'edat, a un constructor de Palafrugell que l'usava per al transport de
graves i sorres. El Nazar carregat amb un Renault Ondine:
Uns brètols van trencar-li el parabrisa i els altres vidres de
les cabina, talment s'aprecia en aquesta fotografia. Llevat del volant, la resta de components que munta aquest Nazar
són originals atenent al resultat de la inspecció practicada per en Pere Liu. Al seu costat hi ha un camió Ebro D350, també d'en Patau, carrossat
amb un bolquet per treballs de construcció:
En Patau va informar-nos que fa dos anys va arrencar-lo. Els motors Perkins que equipaven aquests camionets eren inacabables.
Després de visitar aquest Nazar varem emprendre el camí cap a Sant Climent de Sescebes on hi ha un altre camió Nazar: un Nazar A que el senyor Martí Fabra té dipositat a la seva finca on produeix vins.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada