El setembre de l'any 1971 l'editorial Destino de Barcelona comercialitzà el llibre Guia de Catalunya. El text fou obra d'en Josep Pla i les fotografies s'encomanaren a en Francesc Català Roca, el fotògraf català més important i influent del segle XX. Aquesta obra, escrita pel millor prosista català del segle passat i amb fotografies d'una gran qualitat, tingué molt bona acollida entre els lectors catalans. Segur que la qualitat de l'edició, amb tapa dura, i el prestigi dels seus autors, contribuí a aquest èxit i a la normalització que d'aleshores ençà es produí de les publicacions de llibres en català després dels quaranta anys de la dictadura feixista del general Francisco Franco.
Portada de Guia de Catalunya, la versió castellana de la qual fou publicada també per Destino deu anys abans amb el sobri títol de Cataluña:
La primera fotografia correspon a una avinguda principal de la ciutat de Barcelona, datada cap a l'any 1970. Al capdavant de la filera de cotxes aturats, un policia municipal muntat sobre una motocicleta Sanglas fabricada al barri del Poblenou de Barcelona. A la dreta, un Pegaso Monotral 6035 A, el número 3.010, adscrit a la línia 7:
A l'era de la masia d'una masia de la comarca de la Selva, a la província de Girona, un vell carro i un Seat 600 sota la capçada d'un arbre:
Imatge de l'Estartit, al cor de la Costa Brava, l'any 1970, atapeïda de cotxes estrangers i d'uns pocs del país:
La Rambla de Figueres, amb els vehicles que circulaven pel país, força més senzills i matussers que l'automòbil suís, aparcat al seu costat, de més categoria:
Les feines del camp encara es feien usant els animals. Un pagès llaurant un camp amb una arada:
Un carro i un cavall solitaris, menats per un pagès, en una via secundària de la Plana de Vic, flanquejada d'arbres que proporcionaven una ombra frescal i tonificant a l'estiu:
Els intrèpids esquiadors que marxaven fins a la Cerdanya per gaudir de les pistes d'esquí ho feien amb els vehicles que tenien a l'abast; en aquest cas, un Seat 600 de la primera sèrie amb els intermitents a la part superior, aparcat a La Molina:
Sabadell, que d'ençà dels anys 1960 experimentà un creixement demogràfic descomunal per l'ocupació que oferien les indústries tèxtils, patí, com la major part de les ciutats de l'àrea metropolitana de Barcelona, un desenvolupament urbanístic caòtic amb molts pocs serveis i equipaments públics precaris:
Un cementiri de cotxes a la sortida de Manresa, sobre la carretera que condueix a Solsona. Hi ha dipositat un autocar la carrosseria del qual ens és desconeguda. La cabina d'un Ebro B45 de l'empresa Catasús, distribuïdor del butà a Manresa; i el vehicle, sense cap dubte, més interessant, un camió Nazar B de cinc tones i mitja que l'amic Ramon Cotxarrera, que en tingué un, ens informà que fou de Transports Valls de Santpedor.
A desgrat que malauradament disposem de poques fotografies de vehicles Nazar, a vegades apareixen en els llocs més insospitats i recòndits com ho és una guia de Catalunya de l'any 1971. Detall de la cabina del camió Nazar B, enmig de l'autocar, el Renault 4/4 i la cabina del camió Ebro B45 de can Catasús:
Un Pegaso 1065 Europa d'un transportista de Castelló, en José Miralles, circulant a la carretera que condueix a les mines de sal de Cardona:
L'aeroport de Barcelona, amb dos avions, el primer dels quals, de la companyia pública Iberia:
La sega en un camp proper a la ciutat de Cervera, la capital de la comarca de la Segarra, travessada per la carretera nacional II:
Dos autocars amb carrosseria Setra Seida a la carretera general d'Artesa de Segre, a la comarca de La Noguera:
Un bar de menjars populars i econòmics a Ponts, lloc de parada obligada per als qui es desplaçaven des de Barcelona fins a Andorra:
Vilafranca del Penedès és un centre comercial de primer ordre:
Un pagès llaurant amb una arada tirada per un cavalls un camp de vinyes:
Dues imatges de la vila de Prades, a la comarca del Baix Camp. La primera, datada l'any 1961, aparegué a l'edició castellana de la Guia de Catalunya; la segona, amb un tractor Lanz arrossegant un remolc, és de l'edició en català de 1971:
La carretera de les costes del Garraf que comunica Castelldefels amb Sitges, o sigui, les comarques del Baix Llobregat amb la del Garraf:
Una tartana circula davant per davant de la Torre dels Escipions:
Uns camions aparcats a Tortosa, al peu del castell de la Suda, a les Terres de l'Ebre:
Un Simca 1000 i una Vespa creuen el riu Ebre a bord d'una barcassa. Aquests transbordadors foren d'una gran utilitat fins els anys 1980:
Un pagès de fesomia i vestimenta ebrenca es desplaça amb el seu carro i cavall. Una imatge completament extingida com ho és la Catalunya de l'any 1970. Avui dia, al país hi bufen uns altres aires; les pors han desaparegut i s'albira un marc amb una major llibertat:
En el proper article abordarem una selecció de fotografies d'un altre dels llibres il·lustrats que l'editorial Destino publicà en els anys 1970. Aquest format de llibres, en veient l'èxit que tingué, fou després reproduït per altres editorials catalanes com Edicions 62.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada