La família Caba ha conservat algunes de
les eines, ferramentes i maquinària que usaven per la construcció i
reparació de carrosseries. Algunes d'aquestes màquines són ben antigues
atès que ja eren usades en temps de l'avi Salvador Caba.
Les primeres eines que us presentem, dipositades en un altell, són serjants de mides distintes, habituals entre els fusters, que s'usaven per collar les peces que formen una carrosseria, particularment, enganxar la xapa amb la fusta un cop reblada:
Les primeres eines que us presentem, dipositades en un altell, són serjants de mides distintes, habituals entre els fusters, que s'usaven per collar les peces que formen una carrosseria, particularment, enganxar la xapa amb la fusta un cop reblada:
Un altell on hi ha desat un antic para-xocs d'automòbil:
Un
antiquíssim trepant usat en temps de l'avi Salvador Caba que funcionava
no pas amb un motor sinó mitjançant politges, que era el mateix sistema de funcionament de les màquines tèxtils de les indústries de Sabadell i
Terrassa:
Una talladora de planxa que permetia de donar-li la forma que es precisava:
I finalment, una plegadora que doblega la planxa amb la forma i angles que es requerís; al seu costat, un compressor:
Algunes d'aquestes màquines, de l'any de picor, són peces de gran valor susceptibles de ser mostrades degudament. Solament cal una mica de paciència, temps i diners perquè presentin el mateix estat del dia en què van ser comprades.
El valor d'aquesta maquinària acreix, en la nostra modesta opinió, si han estat fabricades per empreses catalanes atès que en aquest supòsit formen part del patrimoni industrial del país. Aquesta reflexió és perfectament aplicable a la maquinària tèxtil produïda a casa nostra on va haver-hi grans fabricants: Jumberca i Rigual de Badalona, Abril de Mataró i Tallers Serra SA de Manlleu, per citar-ne algunes de les més conegudes.
La família Caba també guarda els plànols d'algunes de les carrosseries per a camions que en Pere Caba i Bedós va dissenyar i construir. Són les belles i ornamentades caixes tancades dels camions de les indústries tèxtils de Sabadell.
Encarregada una carrosseria per un client, l'avi Salvador i el pare Pere dibuixaven manualment a escala reduïda llur disseny. Un cop presentat el dibuix de la carrosseria al client i manifestada la seva conformitat per aquest, a mà es dibuixava la carrosseria que s'havia de construir, es tractés de la caixa oberta o tancada d'un camió o bé d'un autocar sencer, a mida real, o sigui, a escala 1:1. En Pere Caba dibuixava la carrosseria en un dels altells dels tallers del carrer Montllor i Pujalt. Dibuixat aquest plànol o plantilla a escala 1:1, l'avi i el pare Caba en treien les plantilles de cartró per a fer la xapa.
El valor d'aquesta maquinària acreix, en la nostra modesta opinió, si han estat fabricades per empreses catalanes atès que en aquest supòsit formen part del patrimoni industrial del país. Aquesta reflexió és perfectament aplicable a la maquinària tèxtil produïda a casa nostra on va haver-hi grans fabricants: Jumberca i Rigual de Badalona, Abril de Mataró i Tallers Serra SA de Manlleu, per citar-ne algunes de les més conegudes.
La família Caba també guarda els plànols d'algunes de les carrosseries per a camions que en Pere Caba i Bedós va dissenyar i construir. Són les belles i ornamentades caixes tancades dels camions de les indústries tèxtils de Sabadell.
Encarregada una carrosseria per un client, l'avi Salvador i el pare Pere dibuixaven manualment a escala reduïda llur disseny. Un cop presentat el dibuix de la carrosseria al client i manifestada la seva conformitat per aquest, a mà es dibuixava la carrosseria que s'havia de construir, es tractés de la caixa oberta o tancada d'un camió o bé d'un autocar sencer, a mida real, o sigui, a escala 1:1. En Pere Caba dibuixava la carrosseria en un dels altells dels tallers del carrer Montllor i Pujalt. Dibuixat aquest plànol o plantilla a escala 1:1, l'avi i el pare Caba en treien les plantilles de cartró per a fer la xapa.
L'avi
Salvador fabricava totes les costelles de les carrosseries de fusta
dels autobusos i camions
que li encarregaven per reforçar-la. En el cas del pare Pere, els
darrers anys de construcció de carrosseries, les costelles que els hi
muntaven ja eren de ferro. Dos dibuixos de dues carrosseries de caixa tancada per a camions que va construir en Pere Caba:
Les peces amb les seves mides que formaven l'esquelet o estructura de la carrosseria:
Aquesta manera de treballar, completament artesanal, va resultar poc pràctica amb les millores introduïdes en la indústria carrossera on es fabricava a l'engròs per un abaratiment de costos. Els carrossers que no van saber o voler adaptar-s'hi, per les inversions econòmiques que calia atendre, no els hi va sortir a compte continuar treballant. La maquinària i documentació que conserva la família Caba es un testimoni de com es treballava abans, un temps completament extingit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada