dissabte, 6 d’abril del 2013

Història cronològica de l'empresa CARROSSERIES CABA i els seus tres locals (I).

El 1 de setembre de 1889 va néixer a Sant Llorenç Savall en Salvador Caba i Valls, en una família de propietaris rurals. 

L'any 1903, amb catorze anys d'edat i acabats els estudis bàsics, en Salvador Caba entra d'aprenent al taller del carrosser Joan Alari, de Barcelona. Més endavant, ampliarà la seva formació al taller d'en Mateu Marrugat, un altre carrosser barceloní de molt prestigi. Un auto Elizalde fabricat a Barcelona retratat davant del taller del carrosser Marrugat:

IMG_1531

L'any 1918 obre a l'avinguda de Onze de Setembre 84 de Sabadell, aleshores avinguda Onze de Novembre, un taller per la producció de carrosseries i carros. Gira amb el nom de Carruatges i Carros Salvador Caba. Un Xassís Benz retratat davant del primer local d'en Salvador Caba i fotografia de la façana actual de l'edifici que ocupa aquest espai:

IMG_6939

IMG_6952

El 1 de setembre de 1922 neix a Sabadell en Pere, segon fill d'en Salvador Caba i de la Pilar Bedós Sabardell, que anys a venir continuarà l'ofici de carrosser del seu pare.

L'any 1923 en Salvador Caba es trasllada a un edifici més gros dotat d'un local més ample al carrer del Montseny 14-16, cantonada amb el carrer de Montllor i Pujalt. Gira amb el nom comercial de Carrutages i carrosseries Salvador Caba. Aquest  immoble era propietat d'un seu parent i l'ocupa a títol d'arrendatari. Amb els anys va comprar la finca. Resideix a la part superior d'aquesta casa. Un òmnibus Hispano Suiza fotografiat al davant del nou local:

IMG_1557

Immoble que va ocupar en Salvador Caba l'any 1923 al barri de la Creu Alta de Sabadell:

IMG_6916

IMG_6917

IMG_6918

IMG_6919

L'any 1936 s'incorpora al negoci el seu fill Pere. L'esclat de la Guerra Civil Espanyola el 18 de juliol de 1936, al cap de pocs mesos, provoca el cessament forços de la producció de carrosseries. L'any 1939, en Salvador Caba acompanyat del seu fill Pere reprenen el negoci de carrosseries en un context d'extrema dificultat. Per causa de la Guerra Civil, els hi havien requisat maquinària i matèries primeres. Van haver de començar del no res.  

En la dècada del 1940 i 1950 es produeixen carrosseries, transformacions i reparacions de planxa. Són els anys de la lenta recuperació del poc parc automobilístic. Totes les peces que precisaven les carrosseries se les produien ells mateixos, incloent-hi els interiors dels autocars. 

L'any 1958, en Pere Caba i Bedós compra un solar al carrer Montllor i Pujalt 81-83, limítrof amb la finca del carrer Montseny 14-16, i encarrega a l'empresa Construccions Rovira la construcció d'una moderna nau per fabricar carrosseries.

Porta principal de la nau de Carrosseries Caba completament colgada de neu el 25 de desembre de l'any 1962:

IMG_1749

En Ebro B-45 i un Pegaso 1060 carrossats per Carrosseries Caba retratats davant de la porta principal de la nau al carrer Montllor i Pujalt 81-83:

IMG_1807

IMG_1834

Estat actual d'aquesta finca amb la porta principal i les finestres als costats:

IMG_6920

IMG_6921

Continuarà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada