Òmnium Cultural, una entitat de promoció i defensa de la cultura i llengua catalana, va ser fundada el juliol de 1961 per uns industrials catalans en plena dictadura franquista. En Lluís Carulla i Canals, fundador de Gallina Blanca-Agrolimen, fabricant del popular Avecrem, en Joan Baptista Cendrós i Carbonell, fundador de Haugron Cientifical SA, en Fèlix Millet i Maristany, en Joan Vallvé i Creus, de Metales y Platería Ribera SA, i en Pau Riera i Sala, de l'empresa tèxtil Tecla Sala SA, van invertir una part important dels seus patrimonis en projectes editorials -Editorial Barcino, Proa, Gran Enciclopèdia Catalana-, fundacions, projectes culturals com la Nova Cançó i el diari Avui. L'any 1961 van fundar Òmnium Cultural a desgrat de la repressió implacable que la dictadura franquista imposava davant qualsevol mostra de catalanitat.
La Gisela Muñoz, d'Òmnium Cultural, ens ha fet a mans dues fotografies del camió Barreiros que aquesta entitat va adquirir pel projecte Cultura en Ruta, l'ànima del qual va ser en Lluís Carulla, promotor de la Fundació Jaume I i del Museu de la Vida Rural a l'Espluga del Francolí, poble on hi va néixer.
Per al projecte Cultura en Ruta, es va comprar una tractora Barreiros i un semiremolc DAF. Es van fer la tractora
i el semiremolc per
separat per tal d'aconseguir una gran flexibilitat. El primer
prototipus fou
encomanat a la casa Sarquella de Banyoles que va lliurar l’autobús
acabat a finals de l’any 1968. Feia
12 metres
de llarg i pesava més de dotze tones:
El
bibliobús Cultura en Ruta va ser presentat al
públic el 19 de març de 1970 a Terrassa. L'any següent, el gener del 1971, Carrosseries Novell de l'Hospitalet del Llobregat va reformar-lo amb la incorporació d'unes comportes accionades
mitjançant cilindres hidràulics que podien
funcionar sense connexió elèctrica; funcionaven amb bateries. La darrera sortida del bibliobús va ser el mes de maig de 1978 a La Roca del Vallès.
Òmnium Cultural s'ha adherit a l'Assemblea Nacional Catalana que promou la Via Catalana, una cadena humana que travessa tot el país, des del Pertús fins a Alcanar, amb l'objectiu, si ho expressen lliurement la majoria dels catalans d'una manera democràtica, que Catalunya esdevingui un nou estat d'Europa.
Òmnium Cultural s'ha adherit a l'Assemblea Nacional Catalana que promou la Via Catalana, una cadena humana que travessa tot el país, des del Pertús fins a Alcanar, amb l'objectiu, si ho expressen lliurement la majoria dels catalans d'una manera democràtica, que Catalunya esdevingui un nou estat d'Europa.
L'Assemblea Catalana sol·licita un darrer esforç per garantir que la cadena humana sigui completa, sense cap baula, a les Terres de l'Ebre. No es pot fer figa.
Agraïm a la Gisela Muñoz les fotografies i la informació del camió Barreiros i llur semiremolc que va fer realitat el projecte Cultura en Ruta, finançat pel mecenatge d'uns industrials catalans i de centenars de socis decidits a defensar la llengua, la cultura i la identitat del país durant la dictadura del general Franco i que actualment, al cap de trenta-cinc anys de democràcia, han de continuar lluitant per aquests objectius.
Agraïm a la Gisela Muñoz les fotografies i la informació del camió Barreiros i llur semiremolc que va fer realitat el projecte Cultura en Ruta, finançat pel mecenatge d'uns industrials catalans i de centenars de socis decidits a defensar la llengua, la cultura i la identitat del país durant la dictadura del general Franco i que actualment, al cap de trenta-cinc anys de democràcia, han de continuar lluitant per aquests objectius.
Voldria dir que el meu pare, el Pere Querol i Utjes va conduir durant molts anys aquest camió i li voldria fer un homenatge per poder reconeixer-li en vida l'esforç i la dedicació a aquesta tasca en la que com molt be ha dit el meu germà Roger al facebook, va estar plena de entrebancs, amenaces etc pero que també va servir per refermar el sentiment de la nostre familia cap el nostre Païs.
ResponEliminaGràcies Pare!!!!!
Carmina: moltes gràcies per aquesta informació addicional de qui va conduir aquest Barreiros. Va fer un treball molt valent en temps molt difícils. Aquest article també és un homenatge i reconeixement envers el teu pare, en Pere Querol i Utjes.
ResponEliminaNo es pot oblidar la dedicació plena del Sr. Angel Morta, ma dreta del Sr. Carulla i de tota la seva confiança. amb éll feiem els itineraris i obriem pas a les dificultats que es presentaven que no eren minses i de tots colors.. Nicolau Moncunill
ResponElimina