Arribat a destí, es va desembarcar la góndola modular de can Trabosa carregada amb l'alternador produït per Westinghouse SA per la central tèrmica de As Pontes, al municipi de As Pontes de García Rodríguez, promoguda per ENDESA:
L'element principal del transport especial realitzat per Transportes Izquierdo SA, de Bilbao, va ser la góndola modular fabricada per TRABOSA, acrònim de Tràilers Bartomeu Ochoa SA, a la planta de Mollet del Vallès, vila on també hi havia l'empresa Rabasa-Derbi, acrònim de Derivats de Bicicletes, fabricant de motocicletes fundada pel senyor Simeó Rabasa i Singla l'any 1922 que va ser campiona del món.
Els fundadors de Rabasa-Derbi i de Trabosa eren gent d'ofici, que havien completat l'aprenentatge endegat de ben petits, treballadors infatigables, discrets, valents i amb empenta. Les circumstàncies que els va tocar de viure, amb una guerra civil i la postguerra, van ser extremament complicades. Van fundar unes empreses els productes de les quals van tenir una gran acollida en els mercats exteriors, molt competitius i exigents, per llur qualitat, fiabilitat i modernitat.
En el cas de Trabosa, els coneixements de ferrer van aplicar-se a la construcció de carrosseries per camions; més endavant s'especialitza en la construcció de carrosseries especials ajustades als interessos i necessitats dels clients. I a la dècada dels anys 1960 i 1970 desenvolupa les construccions de góndoles modulars per a transports especials. Les solucions aplicades procedien de l'experiència acumulada i les innovacions aplicades, pròpies i alienes.
El problema principal d'aquestes empreses familiars amb la empremta del seu fundador, personalíssima i abassegadora, és la successió i els grans canvis que experimenten els temps presents. Aquests dos elements sovint en provoquen llur extinció. Fotografies de les peces que integraven la góndola modular de Trabosa:
Fotografia que il·lustra la dificultat i els mitjans necessaris per a realitzar un transport especial. Un treball d'una precisió i dificultat evidents:
Acabem amb una fotografia de l'època en què va realitzar-se el transport especial per Transportes Izquierdo SA amb llurs tractores Mack. La foto, que té quaranta anys, presenta un palès anacronisme. Les autoritats abillades amb els vestits de l'època i els complements característics com les agulles daurades a la corbata tan en voga durant els darrers anys de la dictadura del general Franco i la tansició política:
Al mig, amb una elegant americana creuada amb botons daurats hi ha el senyor Juan Antonio Samarranch i Torelló, amb la seva trajectòria camaleònica. I a l'esquerra, hi trobem el senyor Claudio Boada Villalonga, amb la seva calba i bigotet retalladet, màxim responsable de ENASA.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada