L'eclosió d'internet i la creació de fòrums que portà associat ha estat la causa que en el curs d'aquests anys els afeccionats de tota mena de matèries hi hagin abocat i compartit nombrosa documentació, coneixements, vivències i records. Sobre la matèria que tractem en aquest espai ens interessa especialment tot allò relacionat amb els camions i autocars d'època. I en aquest aspecte, tenim la sort que en anys anteriors es produí un estudi detallat i minuciós sobre els principals constructors espanyols de vehicles industrials amb la seva història empresarial, promotors principals i models produïts. Poc es pot afegir i aportar sobre la història de Pegaso, Barreiros i Ebro. Gairebé tot és escrit. Són tres empreses amb llibres que recullen llur història i que disposen de fundacions que conserven i difonen el seu llegat industrial. A més, les multinacionals Iveco i Nissan són les successores de les cases Pegaso i Ebro-Avia respectivament.
Làmines d'un Pegaso Z-207 Barajas i un Pegaso Comet contingudes en un calendari que publicà Auto Remolcs Girona SA, concessionari oficial Pegaso a Girona, empresa la història de la qual està completament estudiada, recollida i escrita:
Làmines d'un Pegaso Z-207 Barajas i un Pegaso Comet contingudes en un calendari que publicà Auto Remolcs Girona SA, concessionari oficial Pegaso a Girona, empresa la història de la qual està completament estudiada, recollida i escrita:
Per aquest motiu, i amb l'ànim de compilar tota la història de l'automoció espanyola, uns quants afeccionats han centrat el seu interès devers les marques que no tingueren la projecció i reconeixement de les anteriors. Una de les empreses beneficiades per aquest fet ha estat Nazar. Aquest interès es tradueix en la publicació d'articles en revistes especialitzades sobre aquesta empresa, la comercialització de reproduccions a escala per part d'acreditats maquetistes, treballs penjats a internet sobre la biografia del seu fundador, en Vincenzo Angelino Gervasio, nascut a Nàpols, i estudis sobre els models fabricats. També hi ha un afany en preservar i restaurar les poques unitats que se n'han conservat.
Arran d'una trobada que uns afeccionats feren a Mollerussa el dia 1 de març de 2008 organitzada per l'amic Ricard Palomas en què visitarem alguns dels camions clàssics que ha aplegat el senyor Argelich, descobrirem casualment un furgó Nazar B transformat en un remolc agrícola cobert. Per alguns dels participants a la trobada era el primer cop que gaudien de la contemplació d'un vehicle Nazar.
El furgó Nazar B descobert a Vila-sana, retratat per en Xavier Maraña:
El furgó Nazar B descobert a Vila-sana, retratat per en Xavier Maraña:
La troballa d'aquest furgó Nazar suscità un viu debat sobre la configuració del vidre davanter que muntava: si el vehicle fou estrenat nou amb aquestes dues peces que formaven el vidre o, per contra, fou el desllorigador eficaç d'un ferrer destre davant l'absència de recanvis, en aquest cas, del vidre davanter trencat al cap d'un temps. Aquesta solució també es podria aplicar als vehicles Nazar que s'estan restaurant amb l'inconvenient de la manca de peces.
Furgó Nazar B transformat en bar ambulant, propietat del senyor Calahorra de Girona, en què s'aprecia el vidre davanter que muntava aquest model:
No n'hem tret pas l'aigua clara sobre l'origen d'aquest curiós vidre davanter. Tots els catàlegs, fotografies i unitats conservades fins els nostres dies presenten una gran peça de vidre de formes arrodonides. No s'han trobat precedents d'aquesta configuració de vidre. La única solució fóra parlar amb els seu primer amo per esbrinar-ho. Tampoc sabem qui fou el representant de Nazar a Lleida ni els transportistes i comerciants que en tingueren.
La informació que disposem d'aquest vehicle, que no està confirmada, és que fou comprat l'any 1965 per un comerciant que repartia patates. Segons que sembla, el vehicle anava prou bé a desgrat que tenia l'inconvenient de la seva lentitud i poca potència de motor en les costes carregat de sacs de patates. Cap a l'any 1980 fou donat de baixa i reconvertit en un remolc agrícola, fet que n'ha permès que hagi arribat fins els nostres dies.
Fa uns dies, remenant per casa, trobarem la matrícula posterior d'aquest Nazar:
La matrícula d'aquest Nazar té més importància que no sembla. Simbòlicament, per als afeccionats a aquesta marca, és el primer Nazar lleidatà que tenim llur matrícula als efectes de fer-ne un inventari dels vehicles produïts; i també permet de saber-ne el seu historial. Qui fou el seu primer propietari; per quantes mans passà; i quan fou donat de baixa.
Tant de bo que sigui el primer vehicle Nazar consignat a les terres de Lleida i ben aviat tinguem notícia de més unitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada