diumenge, 22 de juliol del 2012

TRANSPORTS PADROSA SA de Figueres: la divisió de grues.

TRANSPORTS PADROSA SA fou capdavantera en disposar de grues pròpies, creant una divisió específica amb vehicles, maquinària i personal especialitzat. Tenir grues pròpies va sorgir arran del treball de recollida a l'estació del ferrocarril del Voló (Vallespir) dels tractors txecoslovacs Zeta i llur transport i distribució arreu de l'estat espanyol per encàrrec de l'empresa madrilenya Montalban SA.

No hi havia maquinària adequada ni personal especialitzat per transbordar els tractors Zeta dels vagons fins els camions. En un viatge a Madrid, van observar els serveis i utilitat d'un camió grua i van adonar-se de la seva aplicació en alguns dels transports especials que atenia TRANSPORTS PADROSA SA. 

El primer camió grua de TRANSPORTS PADROSA SA va ser un xassís Opel Blitz, conegut pels treballadors com "La Cirila", convenientment adaptat amb una ploma o braç. Tenia una capacitat de tres mil quilos que podia augmentar mitjançant l'ús de contrapesos. La primera grua de Can Padrosa, l'Opel Blitz:

IMG_7398

Les següents grues foren construïdes artesanalment pels Tallers Novellón, de Figueres. Una de les primeres grues produïdes pels Tallers Novellón, per encàrrec de Can Padrosa:

IMG_7399

Els primers serveis de la grua Opel Blitz a l'estació del ferrocarril del Voló va tenir entrebancs, impediments i dificultats dels duaners francesos que recelaven que aquesta grua podés entrar i treballar al Vallespir. La "Cirila" fotografiada a l'estació del Voló:

IMG_7177

Al cap de poc temps es va generalitzar l'ús de les grues per serveis de tota mena: transport de materials, transbord de mercaderies, execució d'obres públiques, atenció a accidents de circulació, instal·lació de maquinària i utillatges. Un camió amb grua, de Can Padrosa, fotografiat en una actuació:

 IMG_7173

 IMG_7175

Dues grues de l'empresa Padrosa:

IMG_7179

IMG_7176

Una grua de Can Padrosa actuant en un accident d'un camió bolcat:

IMG_7207

Una grua al riu Ritort, al seu pas per Camprodon (Ripollès):

IMG_7206

Una grua de TRANSPORTS PADROSA SA va instal·lar el Cadillac a l'interior del museu Dalí de Figueres. També va muntar la llosa de pedra que cobreix la tomba del pintor Dalí, sota la cúpula d'aquest museu de Figueres. Mostra del servei de grua de quaranta tones i transport combinat: 

IMG_7397

Fotografies de grues i camions de l'empresa GRUES PADROSA de Figueres:

IMG_7180

IMG_7191

IMG_7211

 IMG_7210


IMG_7184

IMG_7197

IMG_7192

IMG_7190

IMG_7194

IMG_7205

IMG_7225

Una colla de treballadors de l'empresa:

IMG_7198

En la propera crònica abordarem les conseqüències de l'ingrés de l'estat espanyol a la Comunitat Econòmica Europea.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada