divendres, 27 de juliol del 2012

TRANSPORTS PADROSA SA de Figueres: l'adhesió de l'Estat espanyol al Mercat Comú Europeu (ix).

L'any 1993 va entrar en vigor un dels pilars de la Unió europea: la lliure circulació de persones i mercaderies dins del països de la Comunitat Econòmica Europea. Aquest fet suposava un nou repte per aquesta important empresa de transports catalana. Tractora Pegaso Tecno davant del museu Dalí de Figueres:

IMG_7217

Un Kenworth de TRANSPORTS PADROSA amb una matrícula ben curiosa: 

IMG_7228

IMG_7227

En Pere Padrosa va sostenir que la lliure circulació de mercaderies era molt positiu perquè no es perdia el temps en els tràmits administratius de les duanes dels països europeus per on es transitava.

TRANSPORTS PADROSA SA no li amoïnava pas la competència d'empreses de transport d'altres països europeus atès que es disposava dels mateixos mitjans: rapidesa, capacitat, bon servei i els vehicles més moderns.

Una de les preocupacions principals de TRANSPORTS PADROSA SA, sempre en constant expansió, era la necessitat de disposar de solars per construir els garatges, per tancar-hi la flota de camions que cada any augmentava, i els magatzems per la mercaderia.

L'any 1958 es va adquirir, a la casa Fita, un solar de 1.550 m2 de superfície ubicat al carrer de Colom, a tocar de la plaça de Josep Tarradellas. En aquell solar van construir-hi un garatge, petit i insuficient ben aviat, de manera que s'aparcaven els camions al voltant de la plaça, amb les conseqüents molèsties ocasionades a algun veí.

L'any 1970 es va comprar un terreny al marge esquerre de la ronda de Barcelona, a Figueres, gairebé davant de l'edifici de la presó. La superfície d'aquest solar va augmentar per la compra de dues finques més, resultant-ne una cabuda total de 41.000 m2. En aquest solar l'any 1989 s'hi van instal·lar les oficines i les dependències centrals de l'empresa. La gran esplanada disponible permetia d'aparcar-hi amb comoditat tots els vehicles de l'empresa, en aquells anys, una flota de camions i grues prou important.

Les instal·lacions de la ronda de Barcelona, amb 41.000 m2 de superfície, no era pas definitiva. La seva ubicació a la ronda de Barcelona, en una zona de gran creixement urbà amb la implantació de nous usos, va determinar l'estudi d'un nou emplaçament.

Després d'un minuciós estudi es va adquirir un gran terreny als Hostalets de Llers, a tocar de la carretera Nacional II, i davant de l'entrada nord de l'autopista. Era una important propietat de la família Cusí on encara s'hi conserven les restes d'un vell edifici que del 1904 fins l'any 1914 va ser el noviciat dels Germans de les Escoles Cristianes. Un Scania de TRANSPORTS PADROSA SA:

IMG_7208

Una de les feines més especials que va atendre l'empresa TRANSPORTS PADROSA SA va ser la contractació pel transport de tot el material de la celebració de la festa d'inauguració i clausura dels Jocs Olímpics de Barcelona l'any 1992 al l'estadi olímpic de Montjuïc.

Aquest material olímpic es va transportar des de Londres, París i Sevilla. De Sevilla es van transportar tres cents vestits de senyora amb el tipisme andalús característic. També van transportar tots els equips de so i el vestuari de les companyies "La Fura dels Baus" i "Comediants".

Article publicat a la premsa informant que TRANSPORTS PADROSA SA era l'empresa seleccionada per transportar el material de les cerimònies d'inauguració i cloenda dels Jocs Olímpics de Barcelona 1992:

IMG_7400

L'acte de cloenda dels Jocs Olímpics de Barcelona, celebrats l'any 1992, hi havia un gran castell de focs artificials. Atès que era perillós d'instal·lar el material explosiu a l'estadi, abans de la festa, i tampoc era possible de muntar-ho durant la celebració de la cerimònia de clausura, es van adaptar dotze camions de Can Padrosa omplint-los les caixes de sorra amb els petards i coets connectats. En el moment que els camions s'aproparen a l'estadi, els coets es dispararen enlaire creant un esplendorós, magnific, superb castell de focs artificials.

Durant aquells anys els conductors de l'empresa TRANPORTS PADROSA SA van protagonitzar transports ben curiosos i especials que convé apuntar.

L'any 1993, tot just quan va esclatar la guerra a l'antiga Iugoslàvia que provocaria la desintegració territorial d'aquell país, creat artificialment a finals de l'any 1918 per l'ensorrament dels Imperis Centrals vençuts a la  Primera Guerra Mundial, es va convenir un transport a aquell estat amb dos camions. Els dos camioners van patir molts de problemes i dificultats, exposant les seves vides. Les tropes croates van obligar a aturar els dos camions, foragitant-ne els dos conductors que hagueren de fugir a peu més de quaranta quilòmetres. Els militars croats van usar els dos camions de barricada i posteriorment van dinamitar-los. Els dos conductors van estar-se allotjats en un refugi fins que les circumstàncies els van permetre de sortir del país en un convoi especial. Eren dos camions nous, tot just estrenats amb només un mes de treball. La seva pèrdua va ser un important perjudici econòmic per l'empresa.

L'any 1994 es va contractar un transport d'una màquina ensacadora a Rússia. Un destí superior als dos mil set-cents quilòmetres, de Moscou devers els Urals. El camioner es va trobar que la carretera cada cop era més estreta, amb el pas d'un riu sense pont ni gual, i amb centenars de quilòmetres sense trobar cap poble ni cap mena d'informació. Va ser un viatge d'anada i tornada superior als onze mil quilòmetres. Un camió d'aquesta empresa a l'entrada de Moscou:

IMG_7401

Tractores Iveco de TRANSPORTS PADROSA SA matriculades i estrenades a la segona meitat dels anys 1990:

IMG_7183

IMG_7214

Un altre transport curiós es va produir l'any 1994. El transport des de Catània (Sicília) fins a Barcelona de tot el material per una representació operística al Gran Teatre del Liceu. Quan carregaven el material a Catània van assabentar-se del paorós incendi que va arrasar el teatre del Liceu. Els camions van retornar buits, sense els decorats.

En la propera i darrera crònica dedicada a TRANSPORTS PADROSA SA, abordarem l'empresa avui dia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada