El sisè volum de Catalunya Visió penetra en les comarques del Maresme, capitanejada per Mataró, ciutat dotada d'una indústria tèxtil de primera magnitud especialitzada en el gènere de punt, on els telers i circulars treballaven dia i nit; les dues comarques del Vallès, l'Occidental i l'Oriental, amb Sabadell i Terrassa al capdavant de primer, l'economia de les quals també es basava en la indústria tèxtil, i Granollers, capital de l'Oriental, on hi havia un major predomini de l'agricultura; el Bages, amb Manresa de capital, on les indústries tèxtils també tenien un gran pes; i el Baix Llobregat, una comarca que acollia ciutats densament habitades com Castelldefels, Cornellà del Llobregat, Esplugues del Llobregat, Gavà, El Prat del Llobregat, Sant Boi del Llobregat, Sant Joan Despí i Viladecans. Foren unes comarques que tingueren aquells anys una gran transformació. Portada del llibre amb el massís de Montserrat:
El creixement demogràfic que experimentaren aquestes comarques aleshores fou la causa d'una urbanització massiva que reduí considerablement els camps de conreu de la part final del riu Llobregat. Aquesta fotografia il·lustra clarament aquest fenomen. Un tractor llaurant un camp a punt de desaparèixer envoltat de blocs de pisos i torres d'alta tensió:
Un Seat 600 amb la seva baca, talment com un barret, aparcat aprofitant l'ombra que oferia la capçada d'un arbre:
Uns escolars enfilant-se en un autocar, una veritable desferra freqüent aquells anys:
Un vailet damunt d'una bicicleta davant la porta d'un establiment, rònec i senzill, i una motocicleta aparcada al seu costat:
Dia de mercat amb l'aglomeració de gent i dels vehicles aparcats. Al fons, una DKW Auto Unión que IMOSA construïa a Vitòria:
Els cartells publicitaris adreçats als conductors dels vehicles i llurs acompanyants. Mobles Tarragona, Cervesa Damm i el ninot de Michelin, tres imatges fixes que formen part de la memòria col·lectiva d'aquest país, particularment dels catalans que tenen una certa edat:
Un senyor equipat amb un casc que li protegia el cap abans de pujar a la Vespa i d'anar-se'n:
El setè volum comprenia les comarques del Solsonès, Berguedà, Ripollès i Osona. Comarques que encara conserven l'empremta que hi deixà l'abat Òliba, nascut a Besalú i impulsor dels monestirs de Sant Miquel de Cuixà i Sant Martí del Canigó, i dels primers comptes-reis catalans, dinastia fundada per en Guifré el Pilós, nascut a Rià, al Conflent, i fundador dels monestirs de Santa Maria de Ripoll i de Sant Joan de les Abadesses. Portada del llibre amb un mercat amb parades muntades:
Aquestes comarques de la Catalunya Vella acullen grans edificis religiosos d'estil romànic la construcció dels quals consolidava la reconquesta impulsada pels comptes-reis catalans sobre el territori dominat pels sarraïns:
Un plaça d'un poble amb el parc automobilístic que hi havia aquells anys:
Aquestes comarques presenten pobles antics amb edificis sòlids construïts amb carreus. La seva economia, en general, era un equilibri reeixit de les activitats agrícoles i ramaderes i les indústries tèxtils i, en menor mesura, metal·lúrgiques. A finals dels anys 1960, els carros encara eren vehicles usats en les labors agrícoles:
Els mercats, on hi feien cap els pagesos per oferir els seus productes, també l'aviram, sempre tingué una gran vitalitat. Les empreses d'autocars prestaven els serveis de mercats per transportar-hi els compradors i pagesos. Una parella carregant cistells i caixes de fusta dins una furgoneta; era l'hora de plegar i tornar a casa:
El cotxe espanyol més popular dels anys 1960, el Seat 600, al costat d'una furgoneta Citroen Dos Cavalls que tingué una excel·lent acollida entre els pagesos del país:
La lenta decadència de les grans cases dels pobles d'aquestes comarques era el contrapunt a la febre constructora que es vivia a les principals ciutats del país:
Aquestes dues imatges reflecteixen la revolució extraordinària de la mecanització del camp català amb la implantació dels tractors i de les màquines recol·lectores. Calia molts menys braços i la feina era més ràpida i còmoda. Un tractor Deutz simbolitza la irrupció de la maquinària agrícola al camp i els avantatges extraordinaris que comportava:
Un pagès llaurant un camp amb una arada tirada per un bou. Aquesta manera de fer, mil·lenària, tenia els dies comptats. Un Pegaso Comet carrossat amb un bolquet circula per un camí de terra limítrof al camp llaurat:
La indústria tèxtil i les mines de carbons proporcionava al Berguedà una intensa activitat econòmica:
Un autobús de línia regular amb una carrosseria pròpia de principis dels anys 1960, aturat al marge d'una carretera secundària:
Continuarà.
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina