diumenge, 10 de maig del 2015

Catalunya Visió de l'editorial Taber de Barcelona (III).

El sisè volum de Catalunya Visió penetra en les comarques del Maresme, capitanejada per Mataró, ciutat dotada d'una indústria tèxtil de primera magnitud especialitzada en el gènere de punt, on els telers i circulars treballaven dia i nit; les dues comarques del Vallès, l'Occidental i l'Oriental, amb Sabadell i Terrassa al capdavant de primer, l'economia de les quals també es basava en la indústria tèxtil, i Granollers, capital de l'Oriental, on hi havia un major predomini de l'agricultura; el Bages, amb Manresa de capital, on les indústries tèxtils també tenien un gran pes; i el Baix Llobregat, una comarca que acollia ciutats densament habitades com Castelldefels, Cornellà del Llobregat, Esplugues del Llobregat, Gavà, El Prat del Llobregat, Sant Boi del Llobregat, Sant Joan Despí i Viladecans. Foren unes comarques que tingueren aquells anys una gran transformació. Portada del llibre amb el massís de Montserrat:

IMG_6027

El creixement demogràfic que experimentaren aquestes comarques aleshores fou la causa d'una urbanització massiva que reduí considerablement els camps de conreu de la part final del riu Llobregat. Aquesta fotografia il·lustra clarament aquest fenomen. Un tractor llaurant un camp a punt de desaparèixer envoltat de blocs de pisos i torres d'alta tensió:

IMG_6028

Un Seat 600 amb la seva baca, talment com un barret, aparcat aprofitant l'ombra que oferia la capçada d'un arbre:

IMG_6029

Uns escolars enfilant-se en un autocar, una veritable desferra freqüent aquells anys:

IMG_6030

Un vailet damunt d'una bicicleta davant la porta d'un establiment, rònec i senzill, i una motocicleta aparcada al seu costat:

IMG_6031

Dia de mercat amb l'aglomeració de gent i dels vehicles aparcats. Al fons, una DKW Auto Unión que IMOSA construïa a Vitòria:

IMG_6032

Els cartells publicitaris adreçats als conductors dels vehicles i llurs acompanyants. Mobles Tarragona, Cervesa Damm i el ninot de Michelin, tres imatges fixes que formen part de la memòria col·lectiva d'aquest país, particularment dels catalans que tenen una certa edat:

IMG_6033

Un senyor equipat amb un casc que li protegia el cap abans de pujar a la Vespa i d'anar-se'n:

IMG_6034

El setè volum comprenia les comarques del Solsonès, Berguedà, Ripollès i Osona. Comarques que encara conserven l'empremta que hi deixà l'abat Òliba, nascut a Besalú i impulsor dels monestirs de Sant Miquel de Cuixà i Sant Martí del Canigó, i dels primers comptes-reis catalans, dinastia fundada per en Guifré el Pilós, nascut a Rià, al Conflent, i fundador dels monestirs de Santa Maria de Ripoll i de Sant Joan de les Abadesses. Portada del llibre amb un mercat amb parades muntades:

IMG_6014

Aquestes comarques de la Catalunya Vella acullen grans edificis religiosos d'estil romànic la construcció dels quals consolidava la reconquesta impulsada pels comptes-reis catalans sobre el territori dominat pels sarraïns: 

IMG_6015

Un plaça d'un poble amb el parc automobilístic que hi havia aquells anys: 

IMG_6016

Aquestes comarques presenten pobles antics amb edificis sòlids construïts amb carreus. La seva economia, en general, era un equilibri reeixit de les activitats agrícoles i ramaderes i les indústries tèxtils i, en menor mesura, metal·lúrgiques. A finals dels anys 1960, els carros encara eren vehicles usats en les labors agrícoles:

IMG_6017

Els mercats, on hi feien cap els pagesos per oferir els seus productes, també l'aviram, sempre tingué una gran vitalitat. Les empreses d'autocars prestaven els serveis de mercats per transportar-hi els compradors i pagesos. Una parella carregant cistells i caixes de fusta dins una furgoneta; era l'hora de plegar i tornar a casa:

IMG_6018

El cotxe espanyol més popular dels anys 1960, el Seat 600, al costat d'una furgoneta Citroen Dos Cavalls que tingué una excel·lent acollida entre els pagesos del país:

IMG_6019

La lenta decadència de les grans cases dels pobles d'aquestes comarques era el contrapunt a la febre constructora que es vivia a les principals ciutats del país:

IMG_6020

Aquestes dues imatges reflecteixen la revolució extraordinària de la mecanització del camp català amb la implantació dels tractors i de les màquines recol·lectores. Calia molts menys braços i la feina era més ràpida i còmoda. Un tractor Deutz simbolitza la irrupció de la maquinària agrícola al camp i els avantatges extraordinaris que comportava: 

IMG_6021

Un pagès llaurant un camp amb una arada tirada per un bou. Aquesta manera de fer, mil·lenària, tenia els dies comptats. Un Pegaso Comet carrossat amb un bolquet circula per un camí de terra limítrof al camp llaurat:

IMG_6022

IMG_6023

La indústria tèxtil i les mines de carbons proporcionava al Berguedà una intensa activitat econòmica:

IMG_6024

Un autobús de línia regular amb una carrosseria pròpia de principis dels anys 1960, aturat al marge d'una carretera secundària:

IMG_6025

Continuarà.

1 comentari: